Waarom afvallen maar niet lukt

Iedereen die wil afvallen, die kan dat. Daar ben ik van overtuigd. Ik heb het dan over normaal gezonde mensen en niet over uitzonderingen waarbij er sprake is van medische aandoeningen waardoor dit niet lukt, of waarvoor een andere aanpak medisch gezien nodig is.

In mijn praktijk of in het dagelijks leven kom ik mensen tegen die graag willen afvallen. Vaak hebben ze al van alles geprobeerd met uiteindelijk geen resultaat of een jojo-effect tot gevolg. Dat is natuurlijk erg vervelend.  Uit ervaring weet ik dat dit erg frustrerend kan zijn.

Meestal zijn er wel verklaringen voor te vinden waarom er geen blijvend resultaat is. Ik noem er een aantal;

Het volgen van een crash dieet. Langere tijd te weinig voedingsstoffen binnen krijgen is niet alleen ongezond, maar zorgt op langere termijn voor onbedwingbare snaaibuien met als gevolg gewichtstoename en een jojo-effect.

–  Het schrappen van koolhydraten. Koolhydraten zorgen niet voor overgewicht. Teveel eten en te weinig bewegen zorgt hier wel voor.
Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het lichaam en je kunt er niet zonder.  Weinig koolhydraten eten zal in eerste instantie zorgen voor gewichtsafname maar op lange termijn heeft het een tegengesteld effect. Is de hype dan helemaal onzin ? Zeker niet.  Met name de inname van teveel toegevoegde suikers kan zorgen voor overgewicht. Zorg er echter wel voor dat je de goede, langzame koolhydraten binnen krijgt, zoals volkoren producten, fruit en groente. Je lichaam heeft ze hard nodig.

Er wordt ongemerkt teveel gegeten. Tussendoor een paar dropjes, een stukje chocola, een koekje, even met je vinger door de pot pindakaas kan zo nu en dan prima, maar kan wel zorgen voor een calorie overschot en dus overgewicht.
Houd je voeding een tijdje bij in bijvoorbeeld de app ‘my fitness pal’ . Zo krijg je zelf inzicht in wat je eet en hoeveel je op een dag binnenkrijgt.

Te weinig beweging. Alhoewel voeding het meest belangrijk is om af te vallen, kan beweging wel voor de juiste mindset zorgen en kan zorgen voor plezier en ontspanning. Daarnaast verbrand je er calorieën mee wat weer voor een calorietekort kan zorgen en dat heb je nodig om af te vallen.
Heb je een hekel aan sporten of de sportschool? Je hoeft heus geen sportjunkie te zijn of te worden. Elke dag een halfuurtje wandelen of fietsen kan ook al wonderen doen. Wil je wel naar de sportschool? Pak het dan slim aan en zoek de hulp van een trainer die je van advies kan voorzien.

Het niet lekker in je vel zitten kan een grote belemmering zijn om af te vallen. Ben je een emotionele eter, heb je stress of zijn er andere mentale issues waardoor je het moeilijk vindt om af te vallen? Uit onderzoek blijkt dat de beste resultaten worden bereikt als er begeleiding is op het gebied van voeding, beweging en psyche. Schaam je hier dus niet voor en zoek hiervoor de juiste hulp. Dit kan echt helpend zijn om je doel te bereiken.

Kortom, wees realistisch. Wonderdiëten bestaan niet, de juiste begeleiding wel. Wil je hulp bij het maken van een voedingsschema wat werkt ? Ik help je graag.

Gerelateerde artikelen