Waarom zo moeilijk doen over de decembermaand ?

Hoe zorg ik dat ik niet aankom ? Hoe leef ik nog een beetje gezond ? Hoe weersta ik al die verleidingen ?

Dat  zijn vragen die mij vaak worden gesteld.

Volgens mij is het niet handig jezelf deze vragen te stellen.

Waarom ? Dat lees je hieronder ;

– December is vooral een leuke en gezellige maand. Vergeet dat niet en geniet er van.

– Je zult misschien deze maand niet afvallen en misschien iets aankomen. Is dat nu zo erg ?  Af en toe niet zo gezond eten is echt geen groot probleem. Sterker nog, op lange termijn zorgt het ervoor dat je een gezond eetpatroon langer volhoudt.

– Jezelf alles ontzeggen werkt echt averechts. Je stimuleert alleen maar het jojo effect. Anders gezegd ; er komt een tijd dat je lichaam er genoeg van heeft en schreeuwt om verkeerde en ongezonde voeding. Je gaat dan een keer voor de bijl. En dan ook flink voor de bijl.  Om dan de knop naar gezond eten weer terug te vinden is lastig. En dat willen we niet.

Blijf je het lastig vinden ? Ik maak het je graag wat gemakkelijker ;

  • Niet iedere dag in december is een feestdag . Naast Sinterklaas, Kerst en oud en nieuw blijven er veel dagen over waarop jij normaal en gezond kunt eten.
  • Heb je tussendoor veel kerstborrels ? Probeer dan niet teveel alcohol te drinken. Eet een stuk brood of neem een bakje kwark van te voren, zodat de verleiding naar al die lekkere hapjes niet te groot is. En ach, een bitterbal of een toastje is gewoon erg lekker. Als je dan toch de verleiding niet kunt weerstaan, geniet dan vooral van die paar hapjes.
  • Wil je toch voorkomen dat je tijdens de feestdagen door blijft eten? Sla je ontbijt dan niet over . Een vezelrijk ontbijt zorgt ervoor dat je bloedsuiker stabiel blijft en je minder last hebt van onbeheersbare trek. Vezels vind je onder andere in volkorenbrood, basic muesli, havermout, pindakaas en fruit.Voor inspiratie klik hier.
  • Als je na de feestdagen dan toch het gevoel hebt dat je teveel hebt gegeten , kom dan in beweging. Vaak heb je in deze maand wat meer vrije dagen. Maak een lekkere wandeling, doe een extra hardlooprondje of pak wat vaker de fiets.

Tot slot 

Ben je toch een paar kilo aangekomen ? Maak je niet al te druk. Als je in januari je normale eetpatroon weer gaat volgen en iets meer in beweging komt, zijn deze kilo’s er ook zomaar weer vanaf. Je komt niet aan tussen Kerst en oud en nieuw maar tussen oud en nieuw en Kerst !

Fijne dagen !

Gerelateerde artikelen