Waarom is bewegen toch zo belangrijk?

5 redenen om het te gaan doen en 5 tips om het ook echt te gaan doen

Het is zes uur. De wekker gaat. Tijd om op te staan en te sporten. Dat kan toch niet leuk zijn ? Nou, echt wel. Het moest even wennen om een paar keer per week zo vroeg op de dag het lichaam al even flink uit te dagen, maar inmiddels is het een goede gewoonte geworden. En een verslaving. Eentje waar ik fit en heel blij van word. Mooi toch ?

Als ik vertel dat ik twee maal per week in de vroege ochtend krachttraining doe en daarnaast ook nog aan het rennen ben, reageert niet iedereen even enthousiast. Ik zie soms de schrik in de ogen. Moet ik dit nu ook gaan doen om af te vallen of fitter te worden ?

Nee, natuurlijk niet.

Bewegen is gezond. Daar zijn we het over eens. Als we het zelf al stiekem niet wisten, kunnen we het elke dag lezen in de krant. Maar dat betekent niet dat je meteen in de ijzers moet gaan hangen of doorweekt en kruipend de sportschool moet verlaten.

Maar waarom zou je het ├╝berhaupt willen ?

 

Ik zet de 5 belangrijkste redenen op een rij;

  1. Bewegen zorgt voor een goed gevoel. Wie wil dat nu niet ? Door lichaamsbeweging wordt het stofje endorfine (de feel good drug) aangemaakt. Het geeft minder stress en depressieve gevoelens krijgen minder kans.
  2. Bewegen versterkt je botten en spieren. Je wordt fysiek sterker.
  3. Bewegen zorgt voor een gezond lichaamsgewicht
  4. Voldoende bewegen verkleint de kans op hart en vaatziekten
  5. Bewegen zorgt voor een betere nachtrust.

Fantastisch toch ? Dit is vast niks nieuws voor je.

Maar nu het nog even doen.

Kun je de knop niet vinden om in beweging te komen of houd je het nooit lang vol ?

 

Ik geef je 5 tips;

  1. Ga bij jezelf na waarom je graag meer in beweging wilt komen. Is het om fitter te worden, wil je afvallen , wil je gezonder leven of heb je er een andere reden voor ? Zoek in ieder geval naar je motivatie. Doe niet iets omdat het moet, maar omdat jij het om een bepaalde reden graag wilt.
  2. Zoek iets wat jij leuk vindt en wat je een langere tijd vol kunt houden. Sluit niet meteen een abonnement bij de sportschool af, maar begin simpel. Stel haalbare doelen voor jezelf op. Ik ben ook begonnen door kleine wandelingen te maken, wat vaker de fiets te pakken en dit steeds een beetje meer uit te breiden.
  3. Probeer in je dagelijkse leven meer beweging te pakken. Pak vaker de trap, zet je auto een stukje verder weg dan het parkeerterrein dichtbij je werk, stap een bushalte eerder uit of ga je met je kinderen voetballen, tennissen of verzin wat anders leuks. Of maak gewoon een lekkere wandeling.
  4. Als je dan een volgende stap gaat zetten en je wilt naar de sportschool, zorg dan voor goede begeleiding. Intensiever sporten kan erg effectief zijn, maar kan ook zorgen voor blessures. En waar begin je ? Investeer in een aantal sessies met een personal trainer. Hij of zij kan een schema op maat maken afhankelijk van je doelen en met je werken aan de juiste techniek. Geloof mij, het is echt de moeite waard.
  5. Bereid je voor op motivatie-dips. Daar zijn we tenslotte mensen voor. Blijf voor ogen houden waarom je het graag wilt en wat je doelen zijn. Stel kleine doelen voor jezelf en beloon jezelf als je een doel hebt behaald. Koop bijvoorbeeld wat leuks voor jezelf. De wandeling door de stad is meteen een beweegmoment. Dat is dan weer een leuke bijkomstigheid.

Gerelateerde artikelen